Teknologi

Teknologi og digitale værktøjer kan udfordre underviseren og de digitalt indfødte børn og unge i en sådan grad, at de i fælleskab skal finde en passende balance mellem anvendelsen og inddragelsen af teknologi, digitale medier og værktøjer. Det er vigtigt at have øje for, at eleverne i en stor del af deres liv er i kontakt med teknologi, digitale værktøjer og medier – hvis ikke fysisk, så måske bevidsthedsmæssigt.
Størstedelen af eleverne i indskolingen har teknologiske færdigheder – eksempelvis i at bruge en tablet eller smartphone til at tage billeder, optage små film, styre figurer i appspil og se film fra streamingtjenester. Adskillige af disse teknologiske færdigheder kan være relevante at anvende i matematikundervisningen. Flere elever udviser færdigheder, som kan virke overvældende på underviseren. I denne sammenhæng kan det være relevant at gøre sig overvejelser omkring digital dannelse mere generelt og de 21. århundredes kompetencer. 

Følgende artikler og modeller kan anbefales til videre brug:

Reklamer