Forklar figuren

Målet med aktiviteten er, at eleverne skal lære Geogebra bedre at kende. Eleverne vil blive fortrolige med konstruktionsværktøjerne i Geogebra – lære at bruge linjeværktøjerne, polygonværktøjet og tegne cirkler.

På min hjemmeside har jeg lagt en gratis pdf-fil op, som indeholder 36 små geometri-kort. De er alle konstrueret i Geogebra. Geometri-kortene kan anvendes på alle klassetrin.

Billede1

Læs mere om aktiviteten her:

Billede2

 

 

 

Reklamer

Eksamen d. 17. januar 2018

Teknologi og digitale læremidler i matematikundervisningen

Eksamen d. 17. januar 2018 kl. 11-11.30

Dagsorden

  1. Præsentation af hjemmesiden
  • Hvorfor dette medie?
  • Hvem henvender min hjemmeside sig til?
  • Opbygning af hjemmesiden
  • Hvordan finder du rundt på hjemmesiden?
  • Hvordan har jeg brugt TPack på udarbejdelsen af min hjemmeside?
  1. Undervisningsforløbet 0.-1. klasse
  • Præsentation (kort)
  • Indsæt et billede i Geogebra (inspirationsvideo)
  • Hvorfor har jeg valgt denne aktivitet?
  • TPack-modellen: Indsæt et billede i Geogebra
  • Mit arbejde med videoer
  1. Samarbejde mellem 0. og 3. klasse
  • Hvorfor?
  1. Geometri-spil
  • Video
  • Naab’s model for skitsering af vurdering af CAS-programmer (Whitebox vs. blackbox)
  • Niss’ begreber kapacitetsforstærker og kompetenceerstatter
  1. Vidensdeling mellem undervisere, matematikvejleder, forældre, elever
  • Instagram
  • Blog
  • Øjebliksbilleder – hvad kan de?

 

Fællesskaber på nettet

Fællesskaber findes i massevis og i mange forskellige udgaver på nettet. Der er meget for en hver smag – bloggere, podcastere, facebookgrupper, pinnere, twittere, webdesignere (hjemmesider) og instagrammere. Det kan være svært at være helt opdateret med alt det man følger, samtidig er det også tidskrævende, men alligevel berigende.

Fællesskaber
Ulla Lahti fra Sprogkiosken skrev i august om vidensdeling: “Som for så mange andre fællesskaber og organisationer tænker jeg, at teorien om Participation inequality fint kan forklare, hvad der sker på nettet, når det handler om logopæders vidensdeling: “1% create content, 9% share and repackage, and 90% listen and learn on social.”

90_9_1

Denne teori mener jeg klart kan anvendes i alle tænkelige fælleskaber – ikke blot virtuelle! Det har givet mig stof til eftertanke – og fået mig til at tænke:

  • Hvorfor og hvornår er jeg i hvilken procentdel?
  • Og er det fint, at der er denne fordeling eller kunne det være rart med flere Creators?

Jeg er selv i løbet af det sidste år blevet en større “creator”  på nettet. I begyndelsen var jeg facebookbruger og skrev gerne en kommentar eller et spørgsmål til andres oplæg. Derefter blev jeg pinner på Pinterest, hvor jeg dagligt tilføjer pins til mine opslagstavler. I sommer 2017 blev jeg nysgerrig efter at finde ud af, hvad Instagram kunne give mig både privat, i min profession og i mit samarbejde med forældre. Jeg blev meget optaget af det visuelle og de korte hashtags, som kan fortælle øjebliksbilleder fra virkeligeheden. Jeg tror på, at vi med øjebliksbilleder kan være med til at udvide hinandens horisonter og komme hinanden nærmere.

Hjemmesiden
I forbindelse med opstarten på modulet “Teknologi og digitale værktøjer i matematikundervisningen” gik jeg i gang med at designe og skrive min hjemmeside, samt flere blogindlæg. Hjemmesiden har til hensigt at samle mine tanker, viden og idéer et enkelt og overskueligt sted. Mit ønske er, at matematikundervisere fra nær og fjern vil kunne anvende noget fra siden. Jeg har i mine tekster været bevidst om, at jeg kan have både ‘begyndere’ og ‘øvede’ læsere indenfor teknologi og digitale værktøjer.

I begyndelsen skrev jeg på hjemmesiden, som en lineær opgave. Men efter kort tid blev jeg mindet om, at mine læsere kan dumpe ind hvor som helst på hjemmesiden. Det betyder, at jeg bør se, hvert opslag / side – som sin egen!  Det skal samtidig være en helhed, og jeg må derfor guide læseren til videre læsning, hvis jeg vil anbefale det.

Blogindlæg
Jeg er mere forsigtig med blogindlæg, da jeg mener, at de er mere subjektive end fx opslag på en hjemmeside. Min hensigt med blogindlæggene er at reflektere over oplevelser, sammentræf, tanker og gode idéer med primært matematik, jeg møder i min hverdag både i forbindelse med min funktion som matematiklærer, matematikvejleder og forældre til tre børn, samt min fascination af sammenhænge, struktur, organisering og matematik. Jeg gør mig umage for at dele, #tagge og henvise til de steder og personer, hvor jeg har fundet ideer eller links eller er blevet inspireret fra. Ofte vil jeg gerne selv endnu længere og dybere ned i en henvisning – derfor del med respekt 🙂

 

Opmærksom på sammentræf ??!

Det år, hvor ens skostørrelse og alder er den samme. Hvornår sker det?

Ja, det er sket for mig i år 🙂 Og jeg er rimelig VILD med det.

Det var et sammetræf, at jeg opdagede denne sammehæng. I min 4. klasse havde jeg planlagt, at vi skulle holde nytårskur og fejre min fødselsdag d. 8. januar – altså første dag efter juleferien. Eleverne gættede min fødselsdag, og vi skulle efterfølgende have om længdeforhold i matematikundervisningen. I bogen var et billede af en gummistøvle, som var tegnet i størrelsen 1:7.  Jeg havde lige præcist i mandags selv gummistøvler på og valgte at sammenligne den med støvlen i bogen. Jeg fortalte, hvilken størrelse jeg brugte – og lige med et gik det op for mig, at jeg havde sagt samme tal kort forinden. Nemlig i form af min alder. VILDT – min alder og skostørrelse er den samme. Jeg tegnede straks to grafer på tavlen og viste, at de kun havde ét skæringspunkt. Lige præcist i år 2018.

Jeg havde ikke været vidende om, at dette sammentræf ville ske, og at jeg ville opdage det. Derfor havde jeg heller ikke kunnet glæde mig til det. Men glæden var ikke mindre af den grund.

  • Hvor ofte møder vi sådanne sammentræf i vores hverdag?
  • Hvor mange bliver lige så gamle, som deres vægt? (Dette sammentræf kan dog ske mere end én gang i livet)
  • Det samme kan være tilfældet med husnumre.

Det sjove er også, at andre mennesker i år bare kan spørge om min skostørrelse og så på den måde kende min alder. Det kræver blot, at de kender dette sammentræf. Hvor mange mennesker er mon opmærksomme på dette? Og hvor mange befinder sig i dette skæringspunkt i dette år – sammen med mig?

Andre sammentræf kunne være:

  • At se på uret på fx 12.21 eller 15.51 (disse tal kaldes for palindrom-tal), eller 07.01 (ens fødselsdag).
  • Hvor mange digitale klokkeslæt kan læses på hovedet? fx. 1251 (digitalt)
  • Nummerplader
Christina Normands billede.

Billede fra d. 29. september i Helsinge. Fotograf: Christina Normand.

3D-printer

Efter et besøg i Future ClassLab med mit hold på modulet “Teknologi og digitale værktøjer i matematikundervisningen” er jeg blevet optaget af 3D-print. Jeg blev vældig vild med tanken om, at skolen kunne købe 5-10 billigere modeller hjem og få nogle rigtig fine 3D-prints ud af det. Modellen på billedet nedenfor ligger på omkring 3300 kr. ex. moms.

thumb_IMG_2690_1024

Jeg blev meget inspireret af de andre studerendes færdige produkter, der var udstillet ved printerne. Det kunne være spændende at planlægge et nyt projekt til foråret for elever på mellemtrinnet – “Et særlig tilrettelagt projekt for elever, som har brug for at blive udfordret i deres kreativitet og matematiske kompetencer (fx. modellering).”

  • Eleverne kunne evt. lave deres egne spillebrikker til et selv-designet spil.
  • Fremstille et anvendeligt produkt til yngre eller ældre mennesker.
  • Hver elev producerer et mindre produkt, der kan hjælpe ham/hende i vedkommendes hverdag – fx en nøglering, mobilholder, smykke (ring, vedhæng til halskæde eller ørering).

Materialet, som produkterne printes af, er let nedbrydelig, hvilket jeg synes er en stor fordel både miljø- og undervisningsmæssigt. Ud fra denne betragtning kan jeg nemmere retfærdiggøre materialeforbruget, når eleverne eller printerne laver fejl. Fejl er jo en læreproces i sig selv 🙂

Software er gratis tilgængeligt på nettet, og her anbefalede vores underviser Martin Tuhn Klausen: Tinkercad

Hvis 3D har fanget din interesse, kan det være inspirerende at se og læse mere:

En 3D-printer står faktisk også på min egen ønskeseddel til jul.

thumb_IMG_3086_1024

Produkterne er lavet af studerende på UCC og var udstillet ved 3D-printerne i Future ClassLab.

Class room screen

På facebooksiden “Os der underviser i indskolingen” delte Susanne Christensen i går en henvisning til siden classroomscreen.com .

Quickly get a timer, textbox, noise meter, drawing tool, name picker, work symbols and more. Completely free.

En stor del af de værktøjer en underviser anvender i sin undervisning ligger på denne hjemmeside samlet. Susanne Christensen har lavet en video, så det hurtigt er muligt at se, hvad hjemmesiden kan, og hvor nemt det er.

En kommentar til opslaget på facebook: “Det får jo i går til at være “i gamle dage”…”.

Mariehøns!?

Her kommer mit første blogindlæg! Jeg vil fortælle om mit fine logo.

cropped-tal-former-farver.jpg

Tal, former og farver hedder min Gmail, Facebookside og Instagramprofil. Mariehønen er et fantastisk dyr, hvor ingen er helt ens – men alligevel ligner de hinanden rigtig meget. Farven er rar, og så kan den flyve op til Vorherre og bede om godt vejr i morgen. Logoet skal appellere til indskolingen og de yngre aldersgrupper.

Ida Lahti har hjulpet mig med at tegne logoet, og jeg er blevet godt tilfreds. Det har været en sjov proces – fra tanke til streg og til færdigt produkt. Det er en proces, som kan være tryg, inspirerende og bekræftende at være i, og den kan også nemt være det helt modsatte. Med tiden har jeg lært mine egne kompetencer og begrænsninger at kende med hensyn til at tegne – og der er mine idéer fine ved tanken 🙂

Ida har også hjulpet mig med at lave mit årshjul for 4. årgang i matematik over bogsystemet MULTI 4.

thumb_IMG_1914_1024

GemGem